Vi lancerer FAT, en Tom Dixon kollektion
Sammen med den britiske designer Tom Dixon lancerer vi FAT, en ny linje af beslags dele. For at opnå kollektionens æstetik har Tom Dixon forstørret silhuetten af hvert stykkes 'normale' æstetik for at skabe blødere kanter og en generøs profil.
FAT – et navn, en æstetik
Efter at have anvendt, hvad Tom kalder en "FED kant" eller "FED profil" på flere forskellige objekter under udvikling hos Tom Dixon Studio, havde designeren allerede brugt ordet "FED" for at antyde generøsitet og blødhed i formen. Så med tegnestuens overgang til arkitektonisk beslag, og med den samme 'inflationsproces' anvendt på et almindeligt dørgreb, refererer navnet igen. Resultatet er en samling af pumpede stykker, der simpelthen er 'federe' end normen.
"Jeg tror, at FAT kunne gå i enhver form for højtrafikerede bygninger - fra børnehaver til hospitaler til fashionable natklubber. Sagen er, at ved at have meget afrundede ender og meget håndgribelige dørgreb, fungerer de i et væld af applikationer." - Tom Dixon.
Tom Dixon flytter ind i arkitektonisk beslag
Med de sidste 18 år brugt på at opbygge Tom Dixon brandet og derved at etablere samarbejder så lidt som muligt, er der nu skabt en meget genkendelig stil inden for møbler, tilbehør og belysning. Design Research Studio er den del af forretningen, der arbejder med interiørprojekter og -produkter, og en naturlig forlængelse af de arkitektoniske elementer og detaljer, der følger med: vægfarver, teknisk belysning og dørgreb. Det er i skabelsen af disse produkter, at studiet har udviklet partnerskaber – alt for at kunne levere et komplet interiør.
d line bliver en kategoriforstyrrelse
I betragtning af d lines berømte strømlinede æstetik er samarbejdet med Tom Dixon et modigt træk. FAT kollektionen er en ny udforskning for d line, der forstyrrer en produktkategori, der ellers anses for ligetil og konservativ. Det er grunden til, at det kun kunne ske i samarbejde med en af vor tids største designere, at lave et modigt statement i både silhuet og farvepalet. Det er en måde for os at gøre det, vi er bedst til i forhold til at holde fast i vores kerneproduktionsprincipper om kompromisløst håndværk og kvalitet, mens vi udfordrer os selv til at tænke og arbejde på nye måder med traditionelt beslag.
Tom siger: "d line har en fænomenal historie, og vi er beærede over at være en del af dens berømte serie af arkitektoniske designdørgreb. Vores brandprincipper stemmer også meget overens med d lines: vægten på kvalitet, udholdenhed, innovation og bæredygtighed. Vi er glade for at være den første designer uden for Danmark, der har et samarbejde med brandet.”
En ny form for designudfordring
Tom Dixon beskriver dørgreb som "et særligt vanskeligt og hyperfunktionelt sæt udfordringer, fordi de har udviklet sig i stedet for at blive designet." Han bemærker, at designerdørgreb ofte er mindre funktionelle end traditionelle. Udfordringen for ham og hans studie har derfor været skabelsen af noget, der fungerer godt, men alligevel ser markant anderledes ud end det, der allerede er derude.
Farve og finish: ud over rustfrit stål
”Ofte ønsker arkitekter absolut neutralitet, da de forståeligt nok ikke vil have noget, der kan tage bygningens knogler. Men vores job inden for indretning er at begynde at tænke på, hvordan vi befolker de minimale arkitektoniske elementer." - Tom Dixon.
Nye kollektioner har en tendens til at blive lanceret i rustfrit stål, både for dets praktiske og universalitet. Men da Tom Dixon Studio stillede finish og farveprøver op til FAT, elskede de dem alle sammen. Børstet rustfrit stål er forbundet med poleret messing samt PVD sort og elektrisk blå – teamet så, at med denne palet af materialer og farver i spil, henvendte kollektionen sig til mange forskellige projekttyper på grund af den måde, hver enkelt farve ændrer produkternes karakter.
Shop et udvalg af produkterne.
Vi besøgte Tom Dixon på hans hovedkontor i London. Se videoen nedenfor.