Minimalisme med tyngde: Nobuo Araki x d line
Den japanske arkitekt Nobuo Araki med base i Tokyo skaber rum, der balancerer funktion, ro og respekt for omgivelserne. I tæt samarbejde med vores japanske partner, Sugatsune, har Araki flere gange valgt at bruge d line produkter til sine projekter, Blandt projekterne finder vi Wilkhahn Forum Tokyo, som er en hybrid mellem kontor og showroom, et eksklusivt boligbyggeri i Hiroo samt galleriet StandBy, et sted skabt til fordybelse og refleksion. Fælles for dem er brugen af custom løsninger produceret af os i i AISI 316 rustfrit stål, et materiale, som vi foretrækker at bruge på grund af dets modstandsdygtighed, holdbarhed og rene udtryk.
En filosofi drevet af formål og klarhed
For Araki handler god arkitektur om nødvendighed. Det handler om at fjerne det overflødige og i stedet give plads til det essentielle. “Det vigtigste for mig i arkitekturen,” siger han, “er at skabe løsninger, der tager hensyn til både mennesker og natur og være bevidst om tidens cirkularitet og naturens helende kræfter.”
Inspirationen til at blive arkitekt opstod tidligt hos Araki, da han i en ung alder blev påvirket af Kumamoto ArtPolice, et regionalt projekt, hvor internationale arkitekter blev inviteret til at tegne offentlige bygninger til hans hjemby: ”Flere af de bygninger blev opført tæt på mit barndomshjem og vakte stor opsigt. Jeg havde egentlig planer om at søge ind på kunstskole, men efter selv at opleve arkitekturens rumlige og fysiske kvaliteter og dens kobling til matematik og materialer, vidste jeg, at det var den vej, jeg ville gå.”
Materialer spiller en central rolle i Arakis arbejde og især dem, der signalerer varighed. Derfor er d line ofte et naturligt valg. ”Vi vælger typisk d line, når vi har brug for styrke både i funktion og udtryk.”
Han finder især Knud Holschers tidlige designs inspirerende, da de ved første øjekast er underspillede, men har en klar funktionalitet og et tidløst design.
Når japansk og dansk design mødes
Når Araki reflekterer over forskelle og ligheder mellem japansk og dansk design, fremhæver han nuancer i tids- og rumforståelsen: ”Fordi historien opbygges forskelligt i hvert land, oplever jeg forskelle i, hvordan man i arkitekturen forholder sig til tid – både i brugen af materialer og i måderne, vi skaber og lever i rum på. I Japan, har vi fx begrebet Kekkai, der beskriver grænser mellem ude og inde. En opdeling, der opleves mere flydende end i Vesten. Vi har også en æstetisk tilgang, Tokowaka, som handler om at forblive ny og ungdommelig i udtrykket. At kunne bevare essensen og samtidig forny sig har stor betydning for, hvordan arkitekturen formes.”
Hos Araki er minimalismen ikke bare en stil det er et bevidst valg. En tilgang, der skaber rum med balance, ro og varig styrke.