Lad os snakke køkkener
Siden de første greb blev formgivet af arkitekt og designer, Knud Holscher, i 1971, har d line positioneret sig som et af verdens førende udi holdbare, æstetisk bæredygtige livstilsprodukter i rustfri stål. Nu lancerer brandet sit første kommercielle partnerskab med den disruptive, danske køkkendesigner, &Shufl, med revitaliseringen af deres originale Knud Holscher greb fra 70’erne i ny form og karakter. Ambitionen er stor; de vil udfordre dig til at tage det bæredygtige, vedvarende valg.
Knud Holschers teori var simpel. Han ville skabe ’modest design, designed to last’, og efter sin afgang fra Arne Jacobsens tegnestue, blev visionen om d line skabt, hvis harmoniske forløb og stringente form ledte til de første dørgreb i 1971 og som sidenhen har influeret den efterhånden ikoniske kollektion.
Ø14mm hanken, der ellers ikke oprindeligt var tiltænkt som et køkkengreb, har eksisteret i d lines portefølje i mere end 50 år, men har først nu fået den fornødne genopdagelse. Med en ny profil og en nøje kurateret pallette af farver, udvalgt af &Shufl, er grebet blevet en hyldest til det rene, omhyggelige og varige design af d line sammen med det legende og bæredygtigt frontløbende design af &Shufl.
Som resten af d line porteføljen er grebet tilstrækkelig minimalistisk til at være tidløst i sit design, hvor skønheden kommer fra sin Ø14 mm afrundede tubeprofil. Grebet er udformet i syrefast, 100% genanvendeligt rustfri stål (AISI 316), der foretrækkes af d line, og er derefter påført forskellige farveudtryk. Med 20 års garanti på produktet, tager d line sin forpligtelse som moderne designvirksomhed alvorligt.
Modsætninger mødes
Selvom der kan være langt imellem en ung, iværksættende køkkendesigner og en virksomhed, der har håndforarbejdet de samme originale iterationer siden 70'erne, var det ikke tilfældigt, at d line og &Shufl fandt sammen. &Shufl er grundlagt og udviklet af arkitekter, der i deres skoling ikke har kunne undgå at stifte bekendtskab med d line mesteren, Knud Holscher. ”I en søgning efter et andet greb til vores kollektion, så var det faktisk ret svært at overse Knud Holschers d line. Den her kombination af farver, som er vores univers, synes vi, passer supergodt med det meget stringente design, som Knud har lavet helt tilbage i 70’erne.” – Kristoffer Brems, &Shufl.
De to brands kan dog mødes i en helt bestemt hjertesag. Begge har nemlig til formål at skabe løsninger, der kan vare evigt. Hvor d line forarbejder produkter der kan leve en menneskealder, forsøger &Shufl at holde køkkener i deres brugsfase så længe - og med så få tilretninger - som muligt. Sammen, vil de udfordre den kulturelle problemstilling om unødigt at udskifte hele køkkener gennemsnitligt hvert 11. år.
At shufle med materialer og muligheder
&Shufls ethos bygger grundlæggende på at tilføje simple, pålidelige parametre til køkkener med så lidt CO2 udledning som muligt. Med kun få justeringer kan man i form, funktion og æstetik ændre et helt rum. For første gang har &Shufls kunder nu også mulighed for at vælge imellem udenpåliggende greb til deres fronter, og som med alt i &Shufl, er det tænkt ud fra et miljømæssigt perspektiv. Med deres KEEP koncept, har kunder mulighed for at returnere brugte greb, for på den måde at genbruge og undgå unødvendig produktion. Det åbner op for helt nyt potentiale, da grebene alene i garantiperioden, kan leve i op til flere køkkener.
Farve og finish der går ud over rustfri stål
Nye produkter har tendens til at blive lanceret i rustfri stål, både for dets praktikalitet og universalitet. Men da &Shufl søger at være trendsættende og identitetsskabende, er de modige på de stærke farver. Med 8 forskellige varianter; én i rustfri børstet stål, børstet messing look, børstet kobber look, børstet sort, pulverlakeret rød, grøn, blå og hvid, ser brandet, at de med netop denne pallette kan tilbyde uendelige kombinationer til køkkener, garderobe og bad - netop på grund af den måde helhedsindtrykket ændrer karakter og udtryk afhængigt af finish.
Grebene forhandles eksklusivt via &Shufl her.